torsdag 16 oktober 2008

Legitim våldtäkt av konstitutionen.

Det finns många ”politiska spörsmål” som man kan störa sig på. Det finns även juridiska misshälligheter vilka i gemene mans ögon kan vara tveksamma. När dessa agerar i symbios i en mixtur anser jag det svenska rättsväsendet är hotat. Jag talar om det politiserade rättsväsendet gällande politiskt tillsatta nämndemän. Dessa lekmän är tillsammans med jurister de som dömer i brottsmål. Det står grundlagsskrivet att det svenska rättssystemet skall stå fritt från politiska influenser.

Det må vara en cynisk uppfattning, men jag vågar påstå att inte alla politiska nämndemän dömer utifrån total objektivism alla gånger, utan kanske har dels politiska som karriärmässiga mål med deras domar. Detta är som ni förstår inget jag kan bevisa med empiriska data, utan bara förmoda. Vidare tycker jag att det blir påfallande mer aktuellt då Sverigedemokraterna gör successiva framstega och tar plats vid diverse domstolar och deras medlemsantal ständigt pekar uppåt. Jag vill inte hamna i klyschan och döma ut alla Sverigedemokrater och dra ett likhetstecken med att vederbörande skulle vara rasister och oprofessionella. Dock vill jag lika lite ha ett gäng snoriga muf-ungar som dömer ut ett par misstänkta afa-personer eller ett gäng vänsterpartister som skall döma ut ekobrottslingar.

Kontentan är självklart inte SD som parti och vilka konsekvenser det kan få. Men jag vill dock belysa det extra mycket då problematiken som uppdagas riskerar att bli mycket mer påfallande då SD kommer in. Givetvis är det tragiskt att problemet i sig har uppmärksammats mer bara för att SD ökar, för jag vill tillstå att det är själva kärnan och inte just SD som är problemet. Själva argumentationen behövs enligt mig inte utvecklas så mycket vidare. Det är inte hjärnkirurgi på att förstå resonemanget med politiska nämndemän egentligen strider mot konstitutionen. I tingsrätten är de tillsatta nämndemännen i majoritet och kan rent hypotetiskt köra över den juridiska expertisen, d.v.s. domaren. Domstolarna är inte fria från politiska influenser. I slutändan handlar det inte om något annat än, statligt, legitim och pur våldtäkt på den svenska konstitutionen.


12 kommentarer:

Anonym sa...

intressant poäng! håller med dig till fullo. men vad tycker Du man torde göra? Hur skall man göra det svenska rättsväsendet rättvisare utan poltisk styrning? är lagen: "lagen", i sin rätta mening utan politiska influenser och påverkande? det finns mycket man kan kritisera i de svenska rättsbalkarna i allmänhet och den svenska välfärden i allmänhet, men jag efterlyser även en lösning på problemet. typiskt er cyniker.;)

Mattias Wallentin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

okej! men, av rent intresse. tänker du på mågot konkret fall där juridiken har hämmats pga ologiskt tänkande av nämndemännen? eller är det bara av ren tanke, vilket jag förmodar? fortfarande, håller med dig. tycker det är en intressant diskussion!

Mattias Wallentin sa...

Dina föraningar var adekvata så att säga. Kan inte nämna något fall så där spontant, inte mer än vad man har hört via andra personer som näppeligen kan räknas om en trovärdig källa.

Anonym sa...

då har du alltså inga belägg för det du skriver? utan du känner bara för att kritisera något?

Mattias Wallentin sa...

Var det en fråga eller ett påstående? Om du läser igenom texten ser du säkert att jag skriver att jag inte har några empiriska data för det hela, därmed inte sagt att det inte finns belägg för det hela. Det är som sagt ett oroväckande fenomen med SD och det är mina föraningar att inte är bra. Således anser jag att det hela blir ett mer normativt än empiriskt inlägg. Det är på grund av lättja som jag inte tittat på fall, men jag är övertygad om att det finns, liksom jag inte har tittat på empiriska data att kvinnor generellt sett tjänar mindre än män, även om jag är tämligen övertygad om att så är fallet.

Anonym sa...

Bra Mattias! Fler jobb åt juristerna och bort med alla äckliga, okunniga och partiska nämndemän!

Anonym sa...

det var ett påstående, ingen fråga. empirisk data på att kvinnor tjänar mindre än män:

http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=950749
http://nyhetskanalen.se/1.165962/nyheter/2007/09/04/man_tjanar_4_300_kronor_mer_an_kvinnor
http://www.privataaffarer.se/nyheter/200709/mannen-tjanar-4-300-kronor-mer-an-kvinnorna/

jag tycker bara med än sån hård rubrik borde någon fakta finnas, inte bara cynism, kring frågan.

tack för debatten, den var tämligen tillintessägande men intressant!

ps. jag antar att "svahn" vet vad hon pratar om. ds

Mattias Wallentin sa...

Som sagt, lättja och inget annat. Jag skall lägga upp fall där det gått snett inom snar tid så att det blir mindre intetsägande för herrn/damen inom kort.

ps. Svahn är en kille men vet förmodligen vad han pratar om ändå. ds

Anonym sa...

trevligt, tackar för detta. manligt att heta svahn btw, muhaha.

Anonym sa...

Det är sjukt coolt att reppa en fågel i sitt efternamn..
Bra skrivet Matte, riktigt intressant

Anonym sa...

Hej Mattias!
Hoppas det är ok - jag har kopierat och klistrat ditt sista blogginlägg till vår lokala hemsida. Har även länkat till din blogg från vår startsida.
Karin Poulsen
vice ordf. Folkpartiet i Lerum